Hade frågestund på Instagram stories tidigare i veckan och fick en fråga jag känner passar bättre att svara på här så jag kan bre ut mig lite. Den handlade om hur/var/när jag får inspiration till mina texter och det är ett stort ämne. Även om jag börjat tycka melodier är roligare och roligare är texterna fortfarande min stolthet som låtskrivare. Vi kan börja med när jag skriver till mig själv. Musik som jag själv också ska framföra. Då vill jag att det handlar om mig. Mitt liv. Mina tankar. Mina känslor. Därför hämtar jag väldigt mycket inspiration från att bara leva. Jag samlar på mig fraser, meningar och ord jämt. Låter allt ha ett värde. Skriver ner i mina anteckningar i mobilen och sen får det ligga där. I telefonen har jag flera mappar för mitt låtskrivande. Huvudmappen heter "Låtkladd" och där samlar jag sen allt. Nu, när jag framförallt varit i en albumprocess ett bra tag, handlar mycket om ifall det passar i albumet eller inte. Om det passar hamnar det i den mappen, som här heter "Album 4". Det är inte som att nästa album innehåller 85 låtar, men allt som känns som den världen hamnar i den mappen. Det som kan inspirera. Många gånger, om man kollar igenom några anteckningar i rad, ser man att jag skriver på det som kommer bli samma låt. Jag vet bara inte om det än och testar olika vägar fram. Så är det i min röstmemo också. Sparar allt. Letar, ändrar och utvecklar. I mappen "Album 4" finns sen en mapp till där det som känns givet för albumet hamnar. Här med fina emojis. I den mappen har låtar åkt fram och tillbaka, precis som snäckor på stranden när vågarna sköljer upp. Lite som när jag handlar, framförallt kläder. Jag plockar på mig sånt jag gillar, bär runt det en stund, men det mesta hängs tillbaka när jag känt på det ett tag. Det är verkligen bara juvelerna som får stanna kvar. Generellt som textförfattare så sparar jag som sagt på allt, egentligen. Så hur jag får inspiration är egentligen varken något som sticker ut, det bara sker konstant. Är jag i en svacka kan jag behöva locka fram inspirationen genom att sätta mig vid pianot och bara spela. Ibland bara nöja mig med det, även om inget kom ur det, så får det vara. Jag vill gärna inte pressa, men samtidigt vet jag att vissa svackor måste man bara jobba sig igenom. Om jag istället är i en period när jag skriver mycket så är jag väldigt känslig och lyhörd för allt. Var jag får inspiration då kan vara lite var som helst. Kan sitta på bussen och bara titta ut genom fönstret, eller på folk, och få tankar som jag skriver ner. Bussen är ett bra ställe för inspiration. Eller promenader. Älskar att ta promenader. Där skriver jag ofta fortsättningar på idéer jag har. Lyssnar på dem om och om igen och genom att omgivningen förändras omkring mig kommer jag även vidare musikaliskt. Det är så värdefullt att bara tillåta sig själv att titta på allt och fastna med blicken en stund på det man ser. Värdera det. Fundera kring vad det är, först rent krasst som typ "skräp från snabbmat" och vad det är känslomässigt, för såväl mig som andra som "vi åt på vägen hem från våra kompisar, vi sa ingenting". Ta det du ser och dig själv på alldeles för stort allvar. Låt allt vara stoffet till din nästa låt, precis som en enkrona kan vara starten på en miljon. Låt det vara pretentiöst och svulstigt - låt det vara kul! Titta tills man ser något. Hitta på historier som utspelas där. Nu sitter jag t ex i vårt sovrum, som på dagtid är arbetsrum, och utanför fönstret är det pissväder. En kvinna försöker undvika det genom att ha luvan över huvudet. Några balkonger kämpar tappert med julljuset fast de flesta är lika nakna som träden. Här finns en låt, absolut. En lycklig, till exempel, där man får följa med hon med luvan i hennes längtan efter den där första dagen på balkongen. Rosé och man sitter och huttrar, men älskar det. Lånad tröja från den man tycker om. Träden som är ljusgröna av sina nya blad. Skriv ner i anteckningarna, spara för när det behövs. Och även om det inte blir något av just den historien har du ju satt igång skallen.När jag sen blir konkret med mina nedskrivna texter och de ska bli till låtar är det helt avgörande VEM som ska sjunga den. Skriver jag med någon annan för den personen så vill jag veta vad den går och tänker på. Vad den känner. Leta fram laddade platser och saker för den. Nice". Allt utspelar sig i en riktig händelse med en resa till Nice och jag älskar att måla upp miljöer med allt som den innehåller. Frasen "packa väskan med jeans och parfym" placerar t ex i miljön och sen "och den där skjortan du köpt mest för min skull" laddar den med en relation. Så gör jag även med min musik. Som i "Champagne". "Din blick är tom där du står lutad över kanten" är en specifik plats för mig. En båt, mellan Albanien och Grekland, på däck. Den platsen har egentligen inte något med handlingen i låten att göra, men det är en miljö jag accessoarer med den person jag skrivit låten till och som textförfattare ger platsen mig inspiration och en tydlig miljö att skriva vidare ifrån. Jag hittar på väldigt mycket när jag skriver texter. Dagdrömmer mig iväg och ser hela scener utspela sig. Detta gör jag oavsett om jag sitter själv eller sitter i en session med någon annan. Sen skriver jag ner det. Försöker få det att passa ihop med melodin. Melodi och utkast till texter brukar komma samtidigt för mig när jag väl ska skriva en låt, eller melodi först. Sällan jag skriver texter och sen skriver musik till. Hur som helst. Det är inte alltid de texter jag har sen innan funkar till den melodin jag nynnar på och då får man rensa. Leta upp de viktiga orden och omformulera omgivningen. Skriver alltid mina texter i början med kryss för de olika stavelserna. Ser till att skriva ett helt stycke, även om inte all text finns än. Kryss ihop, som XXX, är tre snabba stavelser. Kryss med mellanrum, X X, är långsamma. "Du har börjat snusa White" skrivs t ex "XX XX XX X". "Ikväll så skapar vi nya minnen" skriver jag "XXX X XX X X X X". Gillar att skriva ut hela låtar för att få en överblick med vad som finns och inte. Och så delar jag upp de olika delarna i låten, vers och brygga och refräng, men vanlig text eller kursiv eller fet. Här ovan fanns alltså inget mer än utkast på versen. Just nu.Om vi ska snacka om när jag får inspiration så är det otroligt random. Studion, eller en period när jag bara är i studion mycket, lockar fram mycket text och musik. På kvällen, när jag borstar tänderna och har slappnat av antar jag, är vanligt. När jag ska sova är ännu vanligare. Sömnlösa nätter är vidrigt för mig som person, men toppen för mig som låtskrivare. Hade en inatt. Kan antagligen somna stående idag. Jag brukar också få textidéer av att titta på film och väldigt ofta när jag är på konsert. Kanske lite otacksamt för de som är på scen, men om det är en riktigt bra konsert träffar inspirationen mig rakt i nyllet och jag försvinner bort och tänker på mina egna erfarenheter, med utgångspunkt för något som framförts på scen. Är det en dålig konsert blir jag bara sur och drar helst därifrån. Nu när jag är i min albumprocess handlar mycket av det jag skriver om att få ihop albumet. Nu är jag nästan klar och jag trivs bra i denna del av processen och den som varit ett tag nu. När man väl har ett gäng låtar, kanske helt olika varandra, men som känns viktiga och måste vara med på albumet. Då kan jag som låtskrivare, och textförfattare i synnerhet, jobba för att skriva låtarna som limmar ihop de där första låtarna. Det är ett väldigt skönt sätt att skriva musik. Mycket mindre krävande av mig som person. Behöver inte alls leta inåt lika mycket utan kan vara rätt "nu går jag till jobbet" och mer leka att det är ett beställningsjobb från mig själv, till mig själv. Kolla igenom anteckningar och se om något känns fint att utgå ifrån och fylla mina dagar med saker som kan ge inspiration att hitta den där "lim-låten". Mycket piano och promenader i denna del av processen. Mycket post it på väggen. Går och stämmer av den och ser om det behöver fyllas på i något tema, eller om det är något som saknas helt. Så skriver jag om det tills jag tycker det finns en låt att göra en egen post it av. Skriver ner titel och ledord för vad den handlar om, plus väljer färg beroende på stuk på låten. Rosa är given upptempo, orange är nån slags mid och grön är ballad. Sorterar in i olika grupper beroende på hur färdiga de är. Men, hörreni! Nu råkade vi (haha, alltid gör man andra till medskyldiga) nog hamna i ett annat ämne va, ett som mer handlar om albumprocessen? Får bli ett eget inlägg! Berätta gärna hur ni skriver och skriv frågor i kommentarerna, om ni får några av detta inlägg. Känns så fint och värdefullt att ha tillbaka den här platsen för dialog. KRAM!