Jag bara gjorde det! Jag har köpt en elcykel! Känns fantastiskt! Är så glad och det är lite som när jag skulle starta företag för en herrans massa år sen. Var ett berg att bestiga innan jag tog tag i det, sen efteråt lite sådär ”vad var det jag var så orolig inför?!”. Det är otroligt hur man (jag) kan komplicera saker på förhand. Har funderat på elcykel länge. Har tittat på nätet, pratat med kompisar som har, funderat lite till. Lagt ner allt och sen börjat om igen. När jag fick jobbet att vara sommarvikarie för Morgonpasset tänkte jag att det skulle vara ett ypperligt tillfälle att faktiskt köpa en elcykel, så jag skulle ha lätt att ta mig dit och hem. Att åka kommunalt till Radiohuset från mig är nämligen lite av en pärs, med först buss sen gröna linjen sen röda linjen eller buss igen. Att ta bilen skulle vara smidigt dit, innan alla andra vaknat, men hem skulle det bli garanterad kö. Dessutom vet man aldrig med parkering. Att ta vanlig cykel skulle bli lite för långt. Det är därför jag inte cyklar längre - och nu har jag bott där jag bor i flera år. Jag cyklade ett tag, några gånger, men det blev aldrig kul. Först har jag en lång raksträcka som visserligen är smidig med cykelväg hela vägen, men den är FÖR TRÅKIG att cykla många gånger. Precis för lång för att jag ska tycka det är värt det. Dessutom är det några rejäla backar och med dem så kommer svetten och med svetten kommer opeppen att ta cykeln om jag ska in på möten. Ärligt talat, jag är sällan i stan själv om det inte är för olika jobbgrejer och om jag måste tänka på att jag blir svettig av att cykla - väljer jag inte cykeln. Min förhoppning med elcykel var att allt nu skulle bli precis lagom nära - och det blev det! Ni får helt enkelt vänja er vid att jag numera ser ut såhär: Om du själv går och funderar på elcykel, men känner det är ett berg att bestiga tänkte jag här lite snabbt förklara vad all googling, alla tips från följare på Instagram och experthjälp i butikerna ledde till för mig. OK, here we go!BEHOV: En cykel som går att cykla på längre sträckor, men nödvändigtvis inte så tuffa backar eller jobbiga underlag.ÖVERSATT TILL ELCYKEL: Valde en cykel med motorn bak. Det finns tre varianter. Fram, mitten och bak. Många experter tycker motorn ska sitta i mitten, där är den starkast. Dessutom är den lättast att cykla utan elen igång. Jag testade mitten- och bakvarianterna och gillade känslan i båda, där den med motor i mitten kändes mest som ”att cykla cykel” där man behövde trampa hela tiden för att få hjälp. Med motor bak fick man snarare lite skjuts framåt, som om nån puttade på lite. För mig gjorde den knuffen upplevelsen roligare och därför blev det motor bak för mig!BEHOV: Vill kunna cykla till jobb, möten, utflykter - you name it. Kunna packa med prylar, ha Rune i barnstol. Känna att stan blir lättillgängligare för mig. Vill inte vara begränsad när jag gör en sån här investering. Goddammit, den ska fan funka för ALLT!ÖVERSATT TILL ELCYKEL: Har funderat på en sån där lådcykel. För att kunna köra grejer, barn och hund. Men, det är för stort fordon för att jag ska känna mig bekväm inne i trånga stan bland alla andra cyklister. Förutom astidigt på morgonen under sommaren är det så mycket cyklister i Stockholm att man får köa vid rödljusen. Så, nej. Ingen lådcykel för mig. Istället blev möjligheten att ha korg fram och sätta en bilstol bak viktig för mig. Korg fram har inte alla modeller. Visst, man kan säkert (?) sätta på en korg precis som på vanliga cyklar, men jag valde att titta på de med korg i själva konstruktionen. Och om man ska kunna ha barnstol bak gick det t ex inte att ha en cykel med batteriet under pakethållaren. Med det sagt blev det en cykel där batteriet satt i mitten.BEHOV: Kännas enkel, smidig. Inte kräva massa nya moment som bara gör mig obekväm eller lat. Cykeln ska användas och cykeln i sig får aldrig vara anledningen inledningen till en dålig ursäkt.ÖVERSATT TILL ELCYKEL: Ett bra batteri och var det sitter på cykeln är A och O för att en elcykel ska kännas enkel och smidig. Batteriet behövde vara starkt, så jag utan problem kan cykla en hel dag, och att montera av det behövde vara enkelt för när jag ska ladda det. Gärna inte för tungt heller, om det ska med i väskan när jag parkerar nånstans. Det ska det tydligen, för stöldriskens skull och att det inte ska bli diskussioner med försäkringsbolag. Batteriet på min cykel är på 500 Wh, vilket ska motsvara mellan 5-8 mil från fulladdat till tomt beroende på hur hårt man kör den. Sen sitter det i mitten, utanpå ramen, och är bara att lossa med en liten nyckel och en spak. Väger som en dator. Lite tungt för att kånkas runt med, men ingen vikt som kommer bli ett problem. Herregud, inte ens regn är ett problem! Gud, jag är så nykär alltså! Cykeln jag köpte kostade drygt 20.000 inklusive lite REA och lite tillbehör som en hjälm, låskedja, skydd att dra över parkerad cykel vid regn och olja till kedjan. Det känns bra. Jag kollade av begagnatmarknaden, som alltid, men där fanns inte något alternativ som stämde överens med allt jag önskade. Dessutom ville jag ju ha cykeln direkt och inte vänta på att den skickades, monterades ihop osv. Känner mig faktiskt väldigt nöjd och nu har jag haft den ett tag och - den funkar, DET funkar! Jag tar cykeln. Cykeln har blivit mitt automatiska färdmedel, precis som jag innan tänkte "när går bussen då" så tittar jag snarare på vad det kommer ta att cykla. Jag kan till och med riktigt längta att få ge mig ut och cykla. Inte bara har den ersatt alla sträckor jag annars tagit bilen, för att det varit smidigast, utan jag gör ärenden jag tidigare drog mig för att göra för att det är så enkelt. Aaaah! Länge leve elcykeln!